Operatiunea de cercetare-cautare-salvare

Dipl Timisoara Paramotor Open 2016 #04

Motto: „Pentru ca alții să trăiască”

Pe 22 mai, între orele 8.00 și 10.00 dimineața, Universitatea de Vest din Timișoara – Clubul de Paramotor împreuna cu Formațiunea de Intervenție Rapidă pe Bază de Voluntariat SALVO, cu sprijinul Primăriei comunei Giroc, vor organiza simularea dispariției unei persoane, având ca scop evaluarea reacției cetățenilor în cazul declanșăii unei alerte de acest gen, viteza de reacție a partenerilor publici și privați aflați pe raza județului nostru, precum și cea a voluntarilor care doresc să acorde sprijin în astfel de situații.

În urma atenţionnării organelor abilitate (ISU 112), se va organiza operaţiunea de cautare-salvare a unei persoane dispărute. Zona de căutare este calculată de specialişti şi cuprinde albia râului Timiş pe o distanţă de 10-15 km, pădurea din vecinătatea comunei Giroc (aprox. 2.000 ha) şi terenurile agricole din vecinătate.

Cautarile se vor realiza cu sprijin aerian, care vor actiona dupa cum urmeaza:

1. Calcularea riscurilor:

Misiunile de salvare implica un angajament bazat pe riscuri calculate necesitand o atenție maximă din paertea factorilor de siguranță. Reacția în timp util la toate misiunile de căutare este esențială. In nici un caz nu se va pune in pericol siguranța pilotului datorita grabei sau pregătirii necorespunzătoare a misiunii de cautare. O misiune de căutare/salvare (SAR) prin definiție, utilizeaza resursele disponibile pentru a ajuta persoanele aflate într-un pericol potențial sau real. Responsabilitatea pentru decolare si efectuarea zborului ii apartine in totalitate pilotului.

2. Pozitiile de responsabilitate într-o misiune SAR sunt:

– Coordonatoul cautarii sau Seful SAR (reprezentant Politie) – care are mandatul de organizare a misiunii SAR, avand si responsabilitatea de a coordona toate resursele disponibile.

– In cazul in care cautarea se face cu mai multe paramotoare, unul dintre piloti este desemnat coordonator al misiunii de cautare si tine legatura in permanenta cu Seful SAR.

3. Planificarea:

Un aspect important al planificării cautarii este colectarea tuturor informaților pertinente (CHECK LIST):

A. Starea vremii.

B. Caracteristicile terenului.

C. Timpul din zi. Nu se zboara dupa apusul soarelui.

D. Semnalmentele persoanei disparute.

E. Dimensiunea, forma, contrastul de culoare al obiectelor etc.

F. Statutul obiectivului (ratacit, rapit, pierdut, prăbușit, abandonat etc).

G. Localizarea estimata a obiectivului. Ultima localizare. Se ia in considerare directia de deplasare sau deriva in anumite cazuri.

H. Determina dimensiunea zonei care urmează să fie căutata și trasarea zonei pe harta sau GPS.

I. Necesarul de combustibil.

J. Timpul alocat cautarii.

K. Stabilirea frecventelor de comunicare intre piloti si cea cu Seful SAR.

L. Necesarul de cargo (trusa prim ajutor, apa, batoane energetice)

M. Metode de căutare (detaliate mai jos).

METODE DE CAUTARE

1.Cautarea de-a lungul rutei se realizarea atunci cand se cunoaste faptul ca tinta se deplasa pe o anumita ruta.
cautare-de-a-lungul-rutei

2. Cautarea in zig-zag. In cazul in care cautarea se realizeaza cu doua sau mai multe paramotoare, dupa cautarea de-a lungul rutei se trece la cautarea in zig-zg (creeping line).

cautare-in-zig-zag-1

cautare-in-zig-zag-2

3. Cautarea paralela se realizeaza atunci cand aria de cautare este vasta.

cautare-paralela

4. Cautera de tip “patrat expandabil” se realizeaza atunci cand se stie ultima pozitie a tintei dar nu se cunoaste in ce directie s-a deplasat.

cautare-patrat-expandabil

5. Cautarea pe contur se realizeaza in zona montana sau dealuroasa.cautarea-pe-contur

Cautarea se realizeaza la o altitudine minima care sa permita in orice moment aterizarea in siguranta. In momentul identificarii tintei, se transmite pozitia prin radio Sefului SAR, si, in functie de situatie si de caracteristicile terenului, se iau urmatoarele masuri:

– Se aterizeaza pentru acordarea primului ajutor. In acest caz se va transmite prin radio echipei medicale starea supravietuitorului fara a fi mentionat numele.

In cazul in care nu se poate ateriza:

– Se lanseaza o trusa de prim ajutor;

– Se marcheaza locul cu o fumigena;

– Se marcheaza punctul in GPS. (in cazul in care tinta nu este confirmata se continua cautarea din punctul marcat).

 

Material compilat si ingrijit de Mugur IONITA

Pilot paramotor C.S. Universitatea de Vest din Timisoara

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s